https://umbigomagazine.com/pt/blog/2023/03/16/ex-votos-perseguir-a-transcendencia-pela-arte-num-tempo-desencantado/
Ex -votos at Brotéria
Catarina Silva and I curated this amazing exhibition with our friends at Brotéria.
Ex-votos são pequenos objetos de devoção. De entrega. De gratidão. Perdidos na memória do tempo e dos povos, em todas as culturas encontram-se traços desse contacto com os deuses através da matéria. Porque necessitamos de dar forma às nossas preces ou sentimentos? Somos feitos de corpos e de objetos, é com eles que ultrapassamos as nossas inúmeras fraquezas, criamos conexões e guardamos memórias. Faz sentido, então, que os criemos também para nos conectarmos com o que mais nos transcende.
Perdemos os rituais, perdemos o significado deles e perdemos também essa ideia de que
os objetos contêm os nossos mistérios.
A desmaterialização das nossas vidas dá um novo sentido ao virtual, tornando-o tão
ou mais real do que esse mundo físico que se desfaz. Passamos de um excesso do material
à sua anulação, mas nada é linear e unívoco. Associamos valores morais a estas fronteiras e palavras e, de repente, deixou de haver espaço (e tempo) para a dúvida. Tudo se tornou literal. Os símbolos deixaram de existir para passarem a ser ídolos. Tudo é certeza
e divisão.
Para quê rezar se já não há interstícios no mundo? Precisamos da dúvida para subsistir, para perseverar, para sermos caridosos e não combatentes, para haver espaço para acolher o outro, para nos deixarmos acolher.
Fazer coisas – jóias ou outros objetos – é uma forma de celebrar essa abertura.
Há um objeto que necessita de existir.
Há um tempo de criação, normalmente lenta, vagarosa, repetitiva. A incerteza sobre
o resultado e a humildade de perceber que temos de mudar o plano imaginado.
A alegria da realização e da completude.
Marta Costa Reis e Catarina Silva
Participantes:
ALEJANDRA FERRER
Ex-votos para una diosa pagana
2023
Objeto pendente. Bioplástico (casca de ovo em pó, gelatina em pó), stick n poke tatoo, prata
15 × 15 cm
CAIO MAHIN
Tamed Dream
2023
Pendente. Pinho, cobre e cabedal 75 × 17 × 8 cm
CATARINA SILVA
Grande Ceptro do Amor
2022
Ceptro. Álamo, missangas de vidro, pendente coração (vários materiais), fio de seda e tinta de esmalte
Ø 5 × 188 cm
CATARINA SILVA
Ex-Voto
2023
Ceptro. Álamo, missangas de vidro e prata Ø 3,5 × 236 cm
DIANA SILVA
Skin flowers (ex-votos aos The Young Gods)
2022
Colar. Fio de seda e tecido de látex 49 × 18 × 4 cm
DIANA SILVA
Pussy flowers
2022
Colar. Tecido de látex, tecido de algodão bio tingido artesanalmente, fio de seda, madeira de castanheiro
56 × 13 × 4 cm
LEONOR HIPÓLITO
Recordação
2022
Latão, tinta da china sobre papel de seda Peça de metal: 71 × 23 × 27 cm
Desenho: 75 × 52 cm
MAJA ESCHER
Mastro
2023
Barro vermelho, fio de cobre 35 × 10 × 11 cm
MAJA ESCHER
Nascer do sol
2019
Grés, barro vermelho, fio de cobre, madeira 34 × 20 × 18 cm
MARÍLIA MARIA MIRA
YouAndMe
2023
Colar. Prata, alpaca, vidro, algodão e cabelo (da artista e da sua filha)
6,7 × 6 × 3,8 cm + meadas de algodão
MARÍLIA MARIA MIRA
MakeMeAllBodyAndSoul
2023
Colar. Alpaca, prata, latão pintado a óleo, madeira, vidro e fotografia antiga
10,5 × 7,8 × 3,5 cm + fio elétrico revestido a seda
MARÍLIA MARIA MIRA
TimeIsNow
2023
Alpaca, prata, latão, chumbo, vidro, pedras, marfim e plástico
22,5 × 17,3 × 4,5 cm
MARTA COSTA REIS
I give so you may give
2023
Fio poliéster, alumínio, alpaca Ø 20 × 230 cm
MIGUEL CARNEIRO
Premonição de Umbanda
2021
Esmalte sobre MDF 60 × 90 cm
MIGUEL CARNEIRO
Pendurado
2021
Esmalte sobre cartão 45 × 37 cm
MIGUEL CARNEIRO
Quim-dos-Ossos
2021
Esmalte sobre cartão 45 × 37 cm
MIGUEL CARNEIRO
Sexta-Feira
2021
Esmalte sobre cartão 45 × 39,5 cm
ROGER PAULINO
STROM. Stories from Kreischa 2021
Técnica mista, fotocópia e linogravura 20,5 × 28,6 cm
Edição numerada de 10 exemplares assinadas
TAMIA DELLINGER
Altar
2022
Pano, pigmentos vários, pedras várias, prata, cobre
150 × 60 cm
TERESA DANTAS
Para-Flor
2022
Pin. Pele de batata, cobre, ferro oxidado, resina, pigmentos, imanes, madeira, renda de bilros, osso, parafina (extraída de um ex-votos da igreja)
14 × 30 × 12 cm
TERESA DANTAS
Tricornossauro
2022
Pele de batata, cobre, ferro oxidado, resina, pigmentos, madeira, chifre, ímanes, parafina (extraída de um ex-votos da igreja)
17 × 23 × 10 cm
TEREZA SEABRA
Infinito
2022
Livro. Pergaminho, tripa, fotografias, linha vermelha e cabedal Dimensões variáveis
TEREZA SEABRA
Sem título
2022
Colar. Tripa, seda, medalhas e linha vermelha
58 × 22,5 × 0,4 cm
Purifying the Soul - China show
Exposição na China no Lago Qinghai Lake e em Beijing, organizada por Felicia Li da Von Mo Gallery
In the Catholic Church, the communion wafer is the body of Christ, humanity’s savior. Eating the wafer makes us part of that luminous body. When we are children and starting to learn about the rituals, we quickly are told that biting the wafer of a big taboo, it is forbidden. We must let if dissolve in our mouth in what is a holy moment but also a sensual one. The piece I present takes us to that moment of transgression, takes me to the difficult relationship I have with this church I grew up in. It evokes both the beauty of transcendence and the maybe irrevocable impossibility of it.
New show
A have a new show in Lisbon at Galeria Tereza Seabra, with Maria José Oliveira.
COLD SWEAT / SUOR FRIO. Collective exhibition at the Lisbon Contemporary Jewellery Biennial
EXHIBITION
COLD SWEAT
Curated by Cristina Filipe and João Norton de Matos SJ
Exhibition design by Fernando Brízio
Communication design Ilhas Studio
BIENNIAL OPENNING
16 September, Thursday
18h–20h
Galeria de Exposições Temporárias
do Museu de São Roque
Museu de São Roque
Every day 10h–18h
Igreja de São Roque e Galeria de Exposições Temporárias
Every day 10h–12h and 13h30-18h
Access conditioned to the Curch and Galery during the celebration of services at the São Roque Church
Monday closed
22h–23hMuseu da FarmáciaFrom Monday to Friday 10h–18hSaturday 10h–13h and 14h–18hSunday closed Until 20 November, Saturday
EDUCATIONAL AND CULTURAL PROGRAMME
Museu da Farmácia
15 October, Friday
18h – Talk on jewellery and protective objects with the presence the director João Neto and the curators
5 November, Friday
18 – Talk on jewellery and protective objects with the presence the director João Neto and the artists
Museu de São Roque
16 October, Saturday
15h – Talk with João Norton de Matos sj and 2 artists
18 NOvember, Thursday
15h – Talk with Cristina Filipe and 2 artists
23 October, Saturday
13 November, Saturday
15h – Guided visit by the curators
Every Wednesday at 1 p.m. and Saturday at 4.30 p.m. guided visits by the educational service.
Igreja de São Roque
17 October, Sunday
"O Terceiro Lázaro"
Lecture with father Vasco Pinto Magalhães, sj
Guide visit to the sculpture Lázaro from Rui Chafes with father João Norton de Matos, sj.
COLD SWEAT is an exhibition organised by PIN – Associação Portuguesa de Joalharia Contemporânea, in partnership with the Museu de São Roque da Santa Casa da Misericórdia de Lisboa, MUDE – Museu do Design e da Moda, Coleção Francisco Capelo and the Museu da Farmácia.
A central initiative of the 1st Biennial of Contemporary Jewellery of Lisbon, the exhibition of contemporary jewellery also features performance, sculpture, photography and film in dialogue with the space and works of the Church and Museum of São Roque and the Museu da Farmácia, the two venues hosting the exhibition project. Relationships are occasionally established with pieces from the Historical Archives of the Santa Casa da Misericórdia de Lisboa and the Casa Ásia – Coleção Francisco Capelo, not so much to provide contrast as contextualisation, as if the contemporary works were an integral part of the places where they are exhibited, amplifying their meaning. The exhibition programme seeks to revisit works from these museum collections through dialogue with contemporary pieces.
This exhibition arose following the project ‘Jewellery and Objects of Protection for the 21st Century’, developed by PIN in partnership with MUDE during the first period of confinement in Portugal, becoming the theme of the 1st Biennial of Contemporary Jewellery of Lisbon. It adopts and expands on this topical theme through the inclusion of works by other national and international artists from the last twenty years who reflect on the Body, Fear and Protection in different ways.
On 7 and 8 October, the exhibition will host the Precious Crown belonging to the collection of the Museum of the Sanctuary of Fatima, made from jewels donated to the Sanctuary in gratitude for Portugal's avoiding of the devastation of World War II. Since 1984 the crown also holds a contact relic in the form of the bullet that wounded Pope John Paul II in Rome, thus taking on the function of a reliquary. It will appear as part of a triptych with the altars of the reliquaries in front of the main altar of the Church of São Roque.
The dialogue between apparently heterogeneous works aims to stimulate reflection around the disturbing historical moment we are experiencing.
Two meetings will be organized within the scope of the exhibition: the Precious Crown Colloquium on 7 October, which brings together several specialists on the subject, moderated by Madalena Braz Teixeira. And on the opening weekend, 16, 17 and 18 September, the Colloquium Body Fear and Protection brings together several researchers from different areas who will help us to reflect on the core themes of the exhibition.
During the opening weekend of The Biennial and as an integral part of its programming, two performances will take place in the Cold Sweat exhibition context: "Dr. Knap: Qualified Jewellery Artist" with the artist Agnieszka Knap at the Museu da Farmácia, more directly related to the theme Body, and the performance "Throwing Knives" with the artist Gisbert Stack on September 17th, with the theme Fear, will take place at the Temporary Exhibitions Gallery of the Museu de São Roque.
Participants: Lúcia Abdenur (BR), Telma Aguiar (BR), Ana Albuquerque, Inês Almeida, Pilar Andaluz, José Aurélio, Daniel Blaufuks, Fernando Brízio, Caroline Broadhead (UK), Monika Brugger (DE/FR), Ana Cardim, Jorge Castañon (AR), Carla Castiajo, Paula Castro, Rui Chafes, Norman Cherry (UK), Marcia Cirne (BR), Paula Crespo, Ramón Puig Cuyàs (ES), Teresa Dantas, Hilde De Decker (BE), Patrícia Domingues, Nedda El-Asmar (BE), Dulce Ferraz, Fernanda Fragateiro, Sandra Manin Frias (BR), Alberto Gordillo, Gesine Hackenberg (NL), Leonor Hipólito, Manuel Júlio, Beppe Kessler (NL), Agnieszka Knap (SW), Miriam Mirna Korolkovas (BR), Kukas, Salomé Lamas, Kadri Mälk (EE), Paolo Marcolongo (IT), Nanna Melland (NO), Marília Maria Mira, Typhaine Le Monnier (FR/PT), Lia Morais, Zélia Nobre, Olga Noronha, Ted Noten (NL), Inês Nunes, Natália Olarte (CO), Maria José Oliveira, Ruudt Peters (NL), Alexandra de Serpa Pimentel, Valentim Quaresma, Marta Costa Reis, Isa Duarte Ribeiro, Rudolf Ruthner (AU/BR), Nininha Guimarães dos Santos, Bernhard Schobinger (CH), Tereza Seabra, Pedro Sequeira, Catarina Silva, Diana Silva, Theo Smeets (NL/DE), Filomeno, Manuela Sousa, Gisbert Stach (DE), Deganit Stern-Schoken (IL), Hans Stofer (CH), Luís Torres, Mar Juan Tortosa (ES), Manuel Vilhena, Tine Vindevogel and Christoph Zellweger (CH)
Scapulars. Protecting Body and Soul
SCAPULARS:
PROTECTING BODY AND SOUL
16 September until 16 October
Tuesday, Wednesday and Thursday 14h30–18h00
Closed from Friday to Monday.
SCAPULARS: PROTECTING BODY AND SOUL presents the works from Iris Eichenberg (DE/US), Rebekah Frank (US), Helena Lehtinen (FI), Eija Mustonen (FI), Marta Costa Reis (PT) and Jimena Rios (AR).
The scapular is a bodily object usually worn as a necklace with votive images in cloth, embroidery or other materials suspended over the chest and the back, as if shielding the human body and the heart. Is traces back to a kind of apron some monastics orders used to wear and became part of their attire. The smaller scapular emerged as a representation of an affiliation with some special devotion, indicating belonging, faith to but also merit and reward for the user.
The exhibition is inspired by the collection of religious scapulars assembled by Jimena Rios and establishes a strong affinity with the theme of the Biennale and with Teresa Lacerda's space/atelier.
1st LISBON CONTEMPORARY JEWELLERY BIENNIAL
In September join us in Lisbon!
AJF LIVE WITH JEWELLERY AND PROTECTIVE OBJECTS FOR THE 21ST CENTURY, CONCEPT BY CRISTINA FILIPE
AJF LIVE WITH JEWELLERY AND PROTECTIVE OBJECTS FOR THE 21ST CENTURY, CONCEPT BY CRISTINA FILIPE
Talk at Semana de la Joyeria - Colombia
My talk at the Colombia Jewellery Week can be seen in the Corpo Joya Facebook Page
The link is here. It’s in a sort of Spanish but understandable I guess. Enjoy!
Jóias e Objectos de Proteção para o século XXI
EXPOSIÇÃO ONLINE Joias e Objetos de Proteção para o Século XXI | A partir de 16 de Julho 2020 no site do MUDE - Museu do Design e da Moda
A PIN convidou os seus membros, e alguns outros artistas, a conceberem uma joia/objeto de proteção e a pensarem sobre a sua relevância e sentido hoje. Propusemos que a realização das peças fosse condicionada pelo contexto de confinamento a que estávamos obrigados — a partir de casa e das possibilidades que cada um conseguisse gerir.
A exposição apresenta um conjunto de trinta e quatro peças criadas durante os meses de abril e maio de 2020 pelos seguintes autores: Lúcia Abdenur, Telma Aguiar, Ana Albuquerque, Carla Castiajo, Paula Castro, Marcia Cirne, Teresa Dantas, Dulce Ferraz, Filomeno, Sandra Manin Frias, Manuel Júlio, Miriam Mirna Korolkovas, Marília Maria Mira, Typhaine Le Monnier, Lia Morais (António Arroio), Zélia Nobre, Inês Nunes, Natália Olarte, Maria José Oliveira, Marta Costa Reis, Isa Duarte Ribeiro, Catarina Silva (Ar.Co), Diana Silva, Manuela Sousa, Nininha Guimarães dos Santos, Tereza Seabra, Pedro Sequeira, Monica Taipina (Ar.Co), Luís Torres e Mar Juan Tortosa.
O MUDE – Museu do Design e da Moda associou-se a este projeto «pela atualidade do tema e pela promoção de novas linhas de reflexão e trabalho». Bárbara Coutinho, diretora do MUDE, refere que «continuam, assim, a divulgar a joalharia contemporânea em Portugal, esperando que esta oportunidade origine um debate alargado e intergeracional sobre as várias dimensões da joia na sua relação com o corpo, enquanto adorno, amuleto ou proteção».
A exposição terá um catálogo digital, com ensaios, de Bárbara Coutinho e Cristina Filipe, e imagens e breves textos, de todos os artistas, que poderá ser descarregado a partir de dia 16 de julho no site do MUDE.
Contemporary Jewellery Online Course
CANCELLED
2020 … the year almost everything was cancelled. In the first half of the year Munich Jewellery Week, Valencia’s Melting Point and Athens Jewellery Week were fully or partially cancelled.
All movement seemed to stop, except that of the virus.
Our lives became mostly virtual.
Jewellery became 2D on a flat screen.
…
Yet, new things are brewing in the dark and they will emerge some day.
Curso Online sobre Joalharia Contemporânea
Necrocitizen - Jóias para um corpo ausente
This piece Necrocitizen - Jewellery for an absent body was presented at the Ar.co Finalists show at the Museu da Cidade in Lisbon, that opened on the 11th March, to close the next day due to Covid safety measures.
I hope you will be able to see it someday
EDIT : the show reopened from the 18th May to the 28th June
Gogoisme II - Collective exhibition at Galeria Reverso, Lisboa
Aline Berdichevsky, Ana Margarida Carvalho, Ana Maria Ramírez Moure, Asako Takahashi, Attai Chen, Aurea Praga, Barbara Schrobenhauser, Beru Inou, Carina Shoshtary, Catarina Silva, Cocosung, Cristina Marti Mato, Danni Schwaag, Diederick Van Hovell, Eva Burton, Felix Llorente Zuazu, Gabriela Baca Soto, Gloria Gastaldi, Grego Garcia Y Pedrin Garcia, Hiroko Miyamoto, Ignasi Cavaller, Iris Bodemer, Jeemin Jamie Chung, Jiye Yun, Jorge Castañon, Judy Mccaig, Junwon Jung, Katharina Dettar, Katja Prins, Kira Fritsch, Laura Leyt, Luísa Quartin, Manon Van Kouswijk, Mar Sanchez, Marilia Maria Mira, Marta Costa Reis, Marta Roca, Martina Pont, Mia Kwon, Paul McClure, Philip Sajet, Pilar Cotter, Ramon Puig, Sabine Hauss, Sandra Llusá, Silvia Walz, Sara Leme, Tasso Mattar, Teresa Milheiro, Violeta Adomaityté, Volker Atrops.
Gogoismo é um movimento que surgiu em 2016, assim como a sua definição pelo director de arte Pedrín García e pela joalheira Grego García, imitando as vanguardas criadas no início do século XX como Dadaísmo, Surrealismo e Expressionismo. Movimentos que actualmente já não acontecem devido ao individualismo da arte. A ideia surgiu como resultado de um trabalho conjunto apresentado em Amaranto Joies naquele mesmo ano. Desde o início o trabalho foi considerado um jogo e como tal foram utilizadas as figuras de um jogo infantil chamado GOGOS.
Este era o fio condutor para criar uma série de peças, com base no divertimento. É um trabalho em que todos os materiais, cores e técnicas utilizadas são um instrumento para provocar e transmitir uma sensação invulgar e lúdica.
A partir dessa ideia, Grego Garcia e Pedrín Garcia convidaram 47 artistas para reinterpretar o Gogoisme, cujo resultado foi visto no ano passado em “Amaranto Joies”, Barcelona.
A Galeria Reverso agradece a Grego Garcia a oportunidade de apresentar esta exposição em Lisboa. É com enorme prazer que abraçamos esta cooperação e a oportunidade de convidarmos mais sete artistas portugueses para se juntarem a este grupo internacional.
Next Show: ATTA GALLERY , Bangkok, Thailand
Até Aqui - exposição na Galeria Reverso
Entre 26 de Setembro e 18 de Outubro a Galeria Reverso apresenta uma colectiva de artistas portugueses, com curadoria de Paula Crespo de Carolina Quintela..
Podem ver alguma peças minhas na exposição, nomeadamente os dois colares Trust e There Are Hostile Nations
Também escrevi para a Revista Umbigo sobre a exposição, estando o texto acessível em português e em inglês aqui
The Corner Piece x November Magazine
One of my Neolythic Collection Necklaces was show at the special The Corner Piece project with November Magazine
You can buy the magazine here…. if you want to buy the piece just contact me
Bienal Internacional de Joalharia Contemporânea de Portalegre
Com organização da incansável Diana Silva, inaugurou dia 13 de Setembro a I Bienal de Joalharia Contemporânea de Portalegre. As exposições continuam até ao final de 2019 e há muito para ver.
Eu participo com uma instalação num espaço magnifico da Fundação Robinson, para a qual escrevi uma pequena nota descritiva:
“Seria impensável para mim não usar cortiça numa peça criada para a Fundação Robinson. Mas não é fácil usar um material tão carregado de usos e sentidos, tão fortemente ligado ao que se tem por tradicional português. Não é fácil também pensar neste espaços que foram produtivos, criadores de riqueza e emprego e que são agora “apenas” memória.
A minha peça é um questionamento sobre o passar do tempo, o abandono de modos tradicionais de vida, a desertificação de zonas do país e sobre o que fica desse tempo que passou. Podem ser só vestígios, mas na verdade, o que mais interessa é o que se pode fazer com eles.”
The Corner Piece 3 at Galeria Francisco Fino, espaço Belo Campo
The Corner Piece is a project by artist, designer and curator Ligia Dias, presented for the 3rd time in Lisbon in the fantastic Belo Campo space (run by artist Adrien Missika) at the Francisco Fino Gallery.
“The Corner Piece refers to the store and the exhibition. The project wishes to be interdisciplinary and puts together conceptual and craft practices. The principle is to invite artists and designers according to productions they have made within or at the edge of their framework. In a spirit of transversality, the project questions the notion of artistic field, the subjective value of a given object, be it art-work or product, as well as the exhibition form in itself. Since then The Corner Piece project has been presented in Novembre magazine issue 15 in 2019, at Belo Campo/Galeria Francisco Fino in Lisbon in September 2019 and at Design Miami/Miami in December 2018.”
The show runs from the 13th September to the 5th October with works by :
BLESS, Marta Costa Reis, Jorge Dias, Ligia Dias, Raquel Dias, Patrícia Domingues, Julien Fronsacq, Jenna Kaës, Katie Lagast, Vera Pinto and LRC with Sophie Andes Gascon, CFGNY, Lydia and Fabio Quaranta
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